Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2021-02-22  6 tys. opraw oświetleniowych i 1,6 tys. słupów wymieni kosztem 15,6 mln zł samorząd Sosnowca. W poprzednich latach miasto wymieniło już blisko 7,7 tys. Dzięki unijnemu wsparciu energooszczędnych ma być aż 99 proc. należących do miasta lamp ulicznych.
2021-02-18  Gmina Orla wybudowała instalację fotowoltaiczną przy stacji wodociągowej. Dzięki tej inwestycji stacja wodociągowa będzie zużywała mniej energii i koszty jej funkcjonowania będą niższe. Cała inwestycja kosztowała 105 tys. zł.
2021-02-12  W Białczyku pod Witnicą staneło ponad 160 tys. paneli fotowoltaicznych. Docelowo farma słoneczna ma mieć moc ok. 65 megawatów i będzie ponad 16 razy większa od mocy dotychczas największej farmy PV. Rocznie wyprodukuje prąd dla ponad 20 tys. gospodarstw.
2021-02-10  Ponad 100 mln zł skieruje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do gmin w całym kraju na działania promocyjne i edukacyjne w związku z rządowym programem Czyste Powietrze - poinformował minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
2021-02-09  Samorządy z powiatów złotoryjskiego i jaworskiego utworzyły klaster energii "Pogórze Kaczewskie". Powiaty i gminy zamierzają współpracować przy w wytwarzaniu i dystrybucji zielonej energii. Celem jest osiągnięcie samowystarczalności energetycznej.
2021-02-08  Dwa autobusy o napędzie elektrycznym chce kupić miasto Cieszyn. Przeznaczyło na ten cel 4,74 mln zł. Na przetarg wpłynęła jedna oferta złożona przez firmę Solaris. Przetarg obejmuje również budowę stacji ładowania autobusów.
2021-02-08  Krośnieński Holding Komunalny zagospodarował teren po dawnym składowisku odpadów i na jego części zbudował farmę fotowoltaiczną. Instalacja składa się z 1460 sztuk paneli fotowoltaicznych, które ułożone w pięciu rzędach zajmują powierzchnię ok. 30 arów.

2020-07-31

Elektromobilność po polsku

fot. materiały producenta

„Polska do 2025 roku będzie liderem w dziedzinie elektromobilności” - taką przyszłość zapowiadali w 2016 ówczesny wicepremier Mateusz Morawiecki oraz minister energii Krzysztof Tchórzewski. Do tego czasu na polskie drogi wyjechać miało milion samochodów elektrycznych. Część z nich rodzimej produkcji. Czas pokazał, że huraoptymistyczne plany trzeba jednak zrewidować. O milionie „elektryków” nikt już nie mówi. Polski samochód elektryczny jednak powstał.

We wtorek, 28 lipca br. spółka ElectroMobility Poland zaprezentowała dwa modele pokazowe nowej marki Izera. Przedstawione prototypy hatchback-a i SUV-a designem wpisują się w aktualne trendy. Nie dziwi to jednak, gdy wiemy, że stoi za nimi Tadeusz Jelec, legendarny projektant Jaguara. Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zapewnia, że samochody, które zjadą w 2023 roku z linii produkcyjnej nie będą odbiegać od zaprezentowanych modeli.

Zarys sylwetki i projekt wnętrza to jednak jedyne, czym w tej chwili pochwalić może się polski producent. Łukasz Maliczenko, dyrektor do spraw rozwoju technicznego produktu ElectroMobility Poland zdradził, że spółka planuje wprowadzenie dwóch pojemności baterii, które pozwolą osiągnąć dystans do 400 km na jednym ładowaniu. Więcej szczegółów technicznych na razie brak. I to właśnie martwi specjalistów. Wiadomo, że EMP szuka teraz sprawdzonej platformy oraz podzespołów do swojego projektu, kiedy je znajdzie, nie wiadomo. Tajemnicą pozostaje również to, gdzie produkowana będzie Izera. Znawcy branży obstawiają bogaty w zakłady sektora automotive, a co za tym idzie doświadczonych pracowników Śląsk.

Czy Izera podbije rynek samochodowy w Polsce? Szanse są raczej niewielkie. Elektryki to nadal niewielki odsetek kupowanych w kraju aut. Nowe zapowiedzi rządu mówią w prawdzie o 600 000 samochodów elektrycznych w Polsce do 2030 roku, ale to perspektywa mało prawdopodobna. Oznaczałoby to bowiem, że każdego roku Polacy musieliby kupować 60 000 „elektryków”. Wszystkich zakupionych nowych samochodów w 2019 r. było 68 600, a zaledwie 945 z nich to auta w pełni elektryczne.

W połowie 2020 roku w kraju zarejestrowanych było 12 271 elektrycznych samochodów osobowych, większość w ramach flot firmowych (dane według licznika elektromobilności Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych). Co istotne blisko połowa z nich (44 proc.) to hybrydy typu plug-in, które według ustawy o elektromobilności nie są objęte programami dotacji do zakupu „elektryków”. Stale rośnie też liczba zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych (606 szt. – dane za I połowę 2020 r.) oraz motorowerów i motocykli (7 342 szt. – dane za I połowę 2020 r.). Polskie miasta coraz chętniej inwestują także w elektrobusy, których po krajowych drogach jeździ już blisko 300 sztuk. Mimo, że rynek elektromobilności wciąż rośnie, to zapowiadany przez rząd skok nie jest raczej realny.

Przybliżać do celu mają nas programy dotacji na zakup aut elektrycznych, które oferuje NFOŚiGW. Wraz z końcem lipca br. zakończył się pierwszy nabór do nowych programów dotyczących elektromobilności. Łącznie w ramach projektów „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje rozdysponować 150 mln zł. Pierwsze doświadczenia pokazują, że nie jest to niestety oferta, która skusi większą liczbę kierowców.

Pierwszą kłodą pod nogami przyszłych właścicieli elektryków jest limit ceny nabycia nowego samochodu. Nie może ona bowiem przekroczyć 125 tys. zł. I mimo że na rynku znajdziemy już kilkanaście zeroemisyjnych wozów, jeszcze kilka miesięcy temu zaledwie te najmniejsze nie przekraczały wskazanej kwoty. Na rządowe ograniczenia szybko zareagowali na szczęście producenci, którzy zaproponowali już mniej bogate modele podlegające dopłacie (która wynosi do 18 750 zł). Budżet nowego programu pozwoli na dofinansowanie zakupu 2 tys. elektrycznych aut.

Programy „eVAN” i „Koliber” skierowane są do przedsiębiorców i wspierają zakup samochodów dostawczych oraz aut przeznaczonych na taksówki. To dobry krok, bo właśnie te pojazdy osiągają największe przebiegi, więc ich wymiana przyniesie największe korzyści dla klimatu. W ramach „eVAN” dotacja może wynieść nawet 30% kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup lub, co istotne, leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50% kosztów kwalifikowanych (do 5 tys. zł) na nabycie punktu ładowania o mocy do 22 kW. NFOŚiGW planuje wesprzeć 1 tys. takich inwestycji.

Oferta dla taksówkarzy także wygląda korzystniej niż propozycja dla osób prywatnych. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 25 tys. zł) lub pożyczkę. Co ważne, mimo że koszty kwalifikowane wynoszą 150 tys. zł, nie oznacza to, że kupione elektroauto nie może być droższe. Dotacja ma pomóc w zakupie tysiąca samochodów i tysiaca ładowarek typu wall box.

Jeśli zasady przyznawania dotacji nie ulegną zmianie, polska Izera raczej nie załapie się do grupy samochodów dostępnych w ramach wsparcia. Producenci zapowiadają, że Izery w ogóle nie będzie można kupić! Elektryki mają być dostępne w ramach abonamentu w którego cenę wliczone będzie użytkowanie, ubezpieczenie, serwis oraz koszt ładowania auta. Czy system się sprawdzi? Eksperci, którzy przewidują raczej wysoką cenę Izery, widzą w nim szansę na wzbudzenie zainteresowania samochodem. Wszystko więc wskazuje na to, że krajowy samochód elektryczny będzie można nabyć podobnie jak smartfony.

Nietrudno policzyć, że dzięki rządowemu wsparciu w pierwszym naborze kupionych będzie co najwyżej 4 tys. elektryków. Nie przybliży nas to znacząco do zapowiadanych 600 tys., ale jest to niewątpliwie krok w dobrą stronę.

Jednym zdaniem

2021-02-22  6 tys. opraw oświetleniowych i 1,6 tys. słupów wymieni kosztem 15,6 mln zł samorząd Sosnowca. W poprzednich latach miasto wymieniło już blisko 7,7 tys. Dzięki unijnemu wsparciu energooszczędnych ma być aż 99 proc. należących do miasta lamp ulicznych.
2021-02-18  Gmina Orla wybudowała instalację fotowoltaiczną przy stacji wodociągowej. Dzięki tej inwestycji stacja wodociągowa będzie zużywała mniej energii i koszty jej funkcjonowania będą niższe. Cała inwestycja kosztowała 105 tys. zł.
2021-02-12  W Białczyku pod Witnicą staneło ponad 160 tys. paneli fotowoltaicznych. Docelowo farma słoneczna ma mieć moc ok. 65 megawatów i będzie ponad 16 razy większa od mocy dotychczas największej farmy PV. Rocznie wyprodukuje prąd dla ponad 20 tys. gospodarstw.
2021-02-10  Ponad 100 mln zł skieruje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do gmin w całym kraju na działania promocyjne i edukacyjne w związku z rządowym programem Czyste Powietrze - poinformował minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
2021-02-09  Samorządy z powiatów złotoryjskiego i jaworskiego utworzyły klaster energii "Pogórze Kaczewskie". Powiaty i gminy zamierzają współpracować przy w wytwarzaniu i dystrybucji zielonej energii. Celem jest osiągnięcie samowystarczalności energetycznej.
2021-02-08  Dwa autobusy o napędzie elektrycznym chce kupić miasto Cieszyn. Przeznaczyło na ten cel 4,74 mln zł. Na przetarg wpłynęła jedna oferta złożona przez firmę Solaris. Przetarg obejmuje również budowę stacji ładowania autobusów.
2021-02-08  Krośnieński Holding Komunalny zagospodarował teren po dawnym składowisku odpadów i na jego części zbudował farmę fotowoltaiczną. Instalacja składa się z 1460 sztuk paneli fotowoltaicznych, które ułożone w pięciu rzędach zajmują powierzchnię ok. 30 arów.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.