Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2018-10-04  Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych zorganizuje konkurs na dotacje dla projektów związanych z OZE, kogeneracją i efektywnością energetyczną. Do podziału między wnioskodawców jest 10,7 mln zł.
2018-10-03  Ceny ofertowe sprzedaży energii detalicznej na 2019 rok dla odbiorców biznesowych na rynku konkurencyjnym są na poziomie 320-350 zł/MWh. To oznacza podwyżkę nawet o 50 proc. - przekonuje Michał Suska, prezes zarządu Energomiksu.
2018-09-19  "Polityka energetyczna w Polsce już trwa - to nie jest tak, że szczyt klimatyczny będzie przełomem. Szczyt będzie potwierdzeniem tej strategii, nowej polityki energetycznej w Polsce" - zadeklarował w Katowicach minister środowiska, Henryk Kowalczyk.
2018-09-18  Dwa modele pociągu Coradia iLint zasilane wodorem rozpoczęły przewóz pasażerów w Dolnej Saksonii. Jednostki rozpędzają się do 140 km/h i mają zasięg do 1000 km. To nowatorski sposób na ograniczenie emisji na niezelektryfikowanych liniach kolejowych.
2018-09-17  Na dachu Centrum Usług Wspólnych Jastrzębskiej Spółki Węglowej zainstalowano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 30 kW. Dzięki tej inwestycji koszty utrzymania budynku obniżą się nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie.
2018-09-14  Trzy oferty otrzymała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w przetargu na zakup prawie 1 TWh w ciągu dwóch lat. Najtańszą z nich - opiewającą na 402,1 mln zł brutto - złożył Tauron, który pokonał Eneę (422,5 mln zł brutto) i Energę (464,5 mln zł brutto).
2018-09-10  Grupa PGE poinformowała, że do końca września będzie miała 25 punktów ładowania w miastach średniej wielkości i liczy na to, że do końca roku uda się podwoić tę liczbę. Jednym z głównych rynków koncernu są obecnie miejscowości uzdrowiskowe.

2016-11-25

Elektromobilność dla rozwoju? Ambitne plany rządu


Kluczowym wyzwaniem dla każdej gospodarki chcącej całkowicie zrezygnować z paliw kopalnych jest zastąpienie ropy w transporcie drogowym. Stąd niezwykłe emocje, jakie panują wokół terminu „elektromobilność”. Coraz odważniejsze rozwiązania w zakresie elektrycznych pojazdów to nie tylko szansa na czystsze powietrze czy większą stabilność systemu energetycznego, ale także na spory biznes w branży nowych technologii. Nadzieje na rozwój w elektromobliności pokłada również polski rząd, stąd intensywne prace nad Ustawą o elektromobilności, jakie prowadzi Ministerstwo Energii.

Ministerialny Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych powinno być już około 75 tys. pojazdów elektrycznych, z czego 70 proc. w aglomeracjach miejskich i obszarach gęsto zaludnionych. Za 10 lat miałoby być ich jednak co najmniej milion. Pierwszym polem wdrażania nowej strategii elektromobilności – w ramach projektu eBus – ma być jednak transport zbiorowy obejmujący – jak szacuje rząd – 11 tys. autobusów miejskich. Słowa te bardzo pozytywnie przyjęto w kilku polskich firmach, takich jak Solaris czy Ursus, które już dziś inwestują w produkcję elektrobusów.

Sporą barierą w osiągnięciu ambitnych rządowych wskaźników mogą być jednak wysokie koszty inwestycyjne w sektorze elektromobilności. Zakup nowego samochodu osobowego na prąd to dziś – jak wynika z rządowych szacunków – wydatek od 80 do 220 tys. zł. Tylko w części wydatki te rekompensują późniejsze, niższe koszty eksploatacyjne szacowane na około 10 zł za każde przejechane 100 km, czyli co najmniej dwu-, trzykrotnie mniej, niż w przypadku pojazdów spalinowych.

Sposobem na przybliżenie elektromobilności dla mas mogą być programy abonenckie zbliżone nieco do rozwiązań stosowanych w telefonii komórkowej. Taką ofertę dla swoich abonentów przygotował niedawno włoski koncern Enel, który w cenie zaliczki oraz abonamentu w wysokości niespełna 300 euro miesięcznie proponuje samochód Nissan Leaf wraz z domową stacją ładowania. Po upływie trzyletniego okresu umowy samochód można oddać lub spłacić do końca. Kiedy podobne oferty zaproponują swoim klientom polskie koncerny? Zachęcane przez rząd być może już wkrótce. Przypomnijmy, że wielka czwórka polskiej energetyki w komplecie weszła w skład podmiotów, które w czerwcu podpisały list intencyjny w sprawie powołania – wspólnie z Politechniką Warszawską i Narodowym Centrum Badań Jądrowych – Centrum Elektromobilności.

Zadaniem Centrum Elektromobilności – cytując słowa Jadwigi Emilewicz, wiceminister rozwoju – „będzie tworzenie ekosystemu dla rozwoju innowacji w Polsce”. Zdaniem wicepremiera Mateusza Morawieckiego program ten ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki i filarem rządowego projektu tzw. reindustrializacji kraju. Na rozwoju elektromobilności dużo wygrać może na pewno sektor energetyczny. Zakłada się bowiem, że rozwój elektromobilności pociągnie za sobą wzrost zużycia energii elektrycznej o 12-15 procent, co przełożyć może się na dodatkowe 2 mld zł przychodu dla koncernów dostarczających Polakom prąd. Mamy tu jednak do czynienia z grą o sumie zerowej. To co na programie zarobi „wielka czwórka” odliczone zostanie bowiem z zysków naszych gigantów naftowych, czyli Orlenu i Lotosu.

Rządowe plany przez wielu ekspertów przyjęte zostały z optymizmem, ale też i niedowierzaniem, że to faktycznie ma szansę się udać. Zdaniem Artura Włodarskiego, publicysty „Gazety Wyborczej”, plany rządu są „fantastyczne” w znaczeniu takim, że należałoby je włożyć do działu fantastyki, czyli – jak pisał klasyk – między bajki. „Milion elektrycznych pojazdów to dwa razy więcej, niż jest ich obecnie na świecie. To aż 100 tys. aut rocznie, czyli tyle, ile wynosi roczna produkcja Tesli Motors Elona Muska” - czytamy w komentarzu Włodarskiego do rządowych szacunków.

Z kolei zdaniem Grzegorza Wiśniewskiego z Instytutu Energetyki Odnawialnej nieporozumieniem jest fakt, że rząd z jednej strony z pompą inauguruje program rozwoju elektromobilności, a z drugiej poprzez nowelizację Ustawy o OZE i nową ustawę odległościową blokuje rozwój tanich w eksploatacji i bezemisyjnych źródeł energii odnawialnej. Zdaniem Wiśniewskiego tak ambitne plany rozwojowe oparte głównie o energię z węgla lub jeszcze droższą energię jądrową mają znikomą szansę spełnić pokładane w nich nadzieje w zakresie chociażby ograniczenia emisji CO2. „Dyskusja o strategii elektromobilności już się zaczęła, dyskusja o miksie energetycznym jeszcze przed nami. Na razie metodą legislacyjnych faktów dokonanych ogranicza się rozwój najtańszych i najbardziej perspektywicznych OZE. Czas zapewne pokaże, że działamy pochopnie i że bez OZE nie zrealizujemy innych strategicznych celów” - podkreśla Wiśniewski w komentarzu na swoim blogu.

Nawet jeśli ambitne plany Ministerstwa Rozwoju nie zostaną zrealizowane, rządowe zaangażowanie w rozwój branży elektomobilności, a więc zarówno produkcji podzespołów, jak i gotowych pojazdów na prąd, a także elementów stacji ładowania i innych elementów otoczenia całego systemu ma szansę stać się ważnym bodźcem rozwojowym. Cieszy priorytetowe nastawienie na modernizację komunikacji zbiorowej oraz innowacyjne pomysły na transport kombinowany. Swoją wizją w tym zakresie podzielił się ostatnio z mediami Mateusz Kędzierski, dyrektor Departamentu Innowacji i Nowych Technologii w Ministerstwie Energii.

- To wymaga zmian nie tylko w sektorze energii, ale także naszej współpracy między innymi z Ministerstwem Infrastruktury czy Środowiska. Dla mnie ciekawym modelem byłby taki, w którym np. jadąc pociągiem do Katowic mieć w cenie biletu kolejowego wynajęte auto elektryczne, którym przejdzie się 70-80 km w aglomeracji śląskiej. Po czym oddajemy samochód i wracamy pociągiem. To jest wizja przyszłości, którą chcemy promować – opowiadał Kędzierski podczas konferencji w Polskiej Agencji Prasowej. – Mamy pełną świadomość, że jeżeli nie rozwiążemy kwestii infrastruktury i spraw regulacyjno-legislacyjnych to nie ma mowy o powstaniu rynku. W moim przekonaniu przez ostatnie kilka lat była prowadzona błędna polityka w zakresie transportu. Poprzez rozwój infrastruktury oraz różnego rodzaju zachęty kierowano Polaków w stronę indywidualnego transportu kołowego co z punktu widzenia całości systemu głęboko dysfunkcjonalne – dodał.

Kluczem do sukcesu całej strategii ma być wsparcie dla przemysłu i zachęty finansowe dla odbiorców nowych rozwiązań. Te będą możliwe dzięki powołaniu wyspecjalizowanych funduszy celowych. Na razie nie są jednak znane szczegóły donoście źródeł, z jakich te fundusze miałyby być zasilane. Zdaniem Kędzierskiego pieniądze nie będą jednak stanowiły problemu. - Na rynku jest dużo środków, począwszy od funduszy venture capital po pieniądze z NFOŚiGW. Podstawową barierą jest sposób myślenia – przekonuje dyrektor z Ministerstwa Energii.

Jednym zdaniem

2018-10-04  Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych zorganizuje konkurs na dotacje dla projektów związanych z OZE, kogeneracją i efektywnością energetyczną. Do podziału między wnioskodawców jest 10,7 mln zł.
2018-10-03  Ceny ofertowe sprzedaży energii detalicznej na 2019 rok dla odbiorców biznesowych na rynku konkurencyjnym są na poziomie 320-350 zł/MWh. To oznacza podwyżkę nawet o 50 proc. - przekonuje Michał Suska, prezes zarządu Energomiksu.
2018-09-19  "Polityka energetyczna w Polsce już trwa - to nie jest tak, że szczyt klimatyczny będzie przełomem. Szczyt będzie potwierdzeniem tej strategii, nowej polityki energetycznej w Polsce" - zadeklarował w Katowicach minister środowiska, Henryk Kowalczyk.
2018-09-18  Dwa modele pociągu Coradia iLint zasilane wodorem rozpoczęły przewóz pasażerów w Dolnej Saksonii. Jednostki rozpędzają się do 140 km/h i mają zasięg do 1000 km. To nowatorski sposób na ograniczenie emisji na niezelektryfikowanych liniach kolejowych.
2018-09-17  Na dachu Centrum Usług Wspólnych Jastrzębskiej Spółki Węglowej zainstalowano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 30 kW. Dzięki tej inwestycji koszty utrzymania budynku obniżą się nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie.
2018-09-14  Trzy oferty otrzymała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w przetargu na zakup prawie 1 TWh w ciągu dwóch lat. Najtańszą z nich - opiewającą na 402,1 mln zł brutto - złożył Tauron, który pokonał Eneę (422,5 mln zł brutto) i Energę (464,5 mln zł brutto).
2018-09-10  Grupa PGE poinformowała, że do końca września będzie miała 25 punktów ładowania w miastach średniej wielkości i liczy na to, że do końca roku uda się podwoić tę liczbę. Jednym z głównych rynków koncernu są obecnie miejscowości uzdrowiskowe.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.