Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2018-09-19  "Polityka energetyczna w Polsce już trwa - to nie jest tak, że szczyt klimatyczny będzie przełomem. Szczyt będzie potwierdzeniem tej strategii, nowej polityki energetycznej w Polsce" - zadeklarował w Katowicach minister środowiska, Henryk Kowalczyk.
2018-09-18  Dwa modele pociągu Coradia iLint zasilane wodorem rozpoczęły przewóz pasażerów w Dolnej Saksonii. Jednostki rozpędzają się do 140 km/h i mają zasięg do 1000 km. To nowatorski sposób na ograniczenie emisji na niezelektryfikowanych liniach kolejowych.
2018-09-17  Na dachu Centrum Usług Wspólnych Jastrzębskiej Spółki Węglowej zainstalowano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 30 kW. Dzięki tej inwestycji koszty utrzymania budynku obniżą się nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie.
2018-09-14  Trzy oferty otrzymała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w przetargu na zakup prawie 1 TWh w ciągu dwóch lat. Najtańszą z nich - opiewającą na 402,1 mln zł brutto - złożył Tauron, który pokonał Eneę (422,5 mln zł brutto) i Energę (464,5 mln zł brutto).
2018-09-10  Grupa PGE poinformowała, że do końca września będzie miała 25 punktów ładowania w miastach średniej wielkości i liczy na to, że do końca roku uda się podwoić tę liczbę. Jednym z głównych rynków koncernu są obecnie miejscowości uzdrowiskowe.
2018-09-07  Tauron wchodzi w car-sharing. Na początek w Katowicach przed szczytem COP uruchomić ma 22 stacje ładowania samochodów elektrycznych, które mają być bazą dla usługi car-sharingu. Katowicki projekt Tauron traktuje jako pilotaż kompetencyjny.
2018-08-27  "Rzeczpospolita": Eksperci przewidują, że hurtowe ceny energii elektrycznej w kolejnych latach będą dalej rosły. To fatalna informacja dla firm, które muszą się liczyć z utratą konkurencyjności.

2017-03-10

Ustawa o elektromobilności na ostatniej prostej

Ursus City Smile, fot. materiały producenta

Rząd nie rezygnuje z ambitnego programu rozwoju elektromobilności. Przypomnijmy, że według szacunków do 2025 roku po naszym kraju ma jeździć milion pojazdów na prąd. Aby to umożliwić Ministerstwo Rozwoju planuje szereg udogodnień dla tego typu motoryzacji. W ministerstwie trwają ostatnie prace nad Ustawą o elektromobilności, która ma zawierać szczegółowe rozwiązania w tej kwestii. Jak zdradza wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz, w grę wchodzą między innymi takie kwestie, jak zwolnienie samochodów elektrycznych z podatku akcyzowego. Rozważane jest również uruchomienie systemu leasingowania baterii do samochodów elektrycznych, które wciąż stanowią spory koszt przy zakupie nowego auta. Wśród rządowych rozwiązań wymieniane są również ułatwienia w budowie stacji ładowania samochodów, dla których nie będzie trzeba występować o pozwolenie na budowę oraz preferencje przy pozyskiwaniu dofinansowania do zakupu zeroemisyjnego taboru autobusowego.

Elektromobilność w transporcie zbiorowym to zresztą zupełnie odrębna gałąź rządowych planów. 20 lutego przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce, podpisali listy intencyjne w sprawie współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności, w szczególności w zakresie ministerialnego Programu E-Bus. Zakłada on, że do 2021 roku liczba elektrobusów w Polsce zwiększy się z kilkudziesięciu (na koniec 2016 roku zanotowano 38 takich pojazdów) do co najmniej tysiąca sztuk.

"Sygnatariusze porozumienia już teraz zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku. Odpowiada to 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi 5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobusów miejskich w Polsce (ok. 11,5 tys. sztuk)" - podał w swoim komunikacie Państwowy Fundusz Rozwoju. Na samą tylko Warszawę przypadnie z tej sumy 130 pojazdów, w tym 30, które w stolicy pojawić mają się jeszcze w tym roku. Priorytetem dla ratusza jest między innymi wycofanie spalinowych autobusów z Traktu Królewskiego. Jednym z sygnatariuszy porozumienia był także Rzeszów, który również jeszcze w tym roku planuje sfinalizowanie zakupu 10 autobusów elektrycznych za kwotę około 25 mln zł. Na tym jednak zakupy w stolicy Podkarpacia raczej się nie skończą. Rzeszów w ciągu pięciu najbliższych lat chce bowiem wymienić aż 130 pojazdów w komunikacji miejskiej.

Osobną gałęzią programu ma być także rozwój produkcji e-autobusów, która sięgnąć ma tysiąc sztuk rocznie, z czego większość przeznaczona będzie na eksport. Uznanie w Europie mają ją pojazdy wyjeżdżające z fabryki Solarisa w podpoznańskim Bolechowie, która może poszczycić się nagrodą “Bus of the Year 2017”. Własny program rozwoju elektrobusów mają jednak również inne firmy, w tym zasłużony dla polskiej gospodarki Ursus. W zeszłym roku firma zaprezentowała na targach w Hanowerze swój najnowszy prototyp skonstruowany we współpracy ze spółką AMZ Kutno. Ursus City Smile Fuel Cell Electric Bus wyposażony jest we wciąż rzadko spotykany w Polsce silnik wodorowy.

- Ten napęd nie jest niczym nowym, ale w wielu europejskich krajach wodór jest paliwem dużo łatwiej dostępnym niż w Polsce. Nasz autobus może przejechać 450 km na jednym tankowaniu. Te autobusy nie są jednak tanie. Szacujemy, że ten egzemplarz, w zależności od wyposażenia będzie kosztował ok. 800 tys. euro. Kilogram wodoru to dziś 8-9 euro. Tu mamy pojemność 35 kg, a do przejechania 100 km spala około 7 kg. Ale tak naprawdę koszty eksploatacji zależą głównie od ceny paliwa, a to raczej będzie tanieć, gdy technologia się upowszechni – komentuje Grzegorz Stawicki szef sprzedaży i marketingu w Ursusie. Nie ma wątpliwości, że obniżenie bariery cenowa będzie w najbliższym czasie dla polskich producentów głównym celem prac rozwojowych.

Na koszt eksploatacji pojazdów elektrycznych wpływ będą mieć przede wszystkim ceny zakupu energii elektrycznej. Wielu ekspertów przekonuje, że polski prąd uzyskiwany ze spalania węgla będzie jednak stopniowo drożał. Minister energii, Krzysztof Tchórzewski, zapowiedział jednak chęć wprowadzenia specjalnej, nocnej stawki na zakup energii, która pozwoliłaby zniwelować spodziewane podwyżki. W dalszej kolejności, oprócz posiadaczy samochodów elektrycznych, ze zniżki korzystać można by także do ogrzewania mieszkań.

- Chcemy wprowadzić zasadę, by od godziny 23.00 do 5.00 rano energia elektryczna kosztowała 30 proc. mniej, czyli nie troszeczkę mniej, tylko zasadniczo mniej - przekonywał niedawno minister Tchórzewski. Jak wyjaśnił - tym czasie, czyli w tzw. dolinach nocnych, w polskich elektrowniach marnuje się dużo energii, bo - ze względów bezpieczeństwa systemu - nie mogą one zejść poniżej 40 proc. tzw. gotowości. Nie ma wątpliwości, że polski rząd bardzo dużo obiecuje sobie po rozwoju elektromobilności, stąd tak daleko idące preferencje dla tego typu transportu. Minister Tchórzewski podczas podczas konferencji "Wyzwania w transporcie dla ochrony środowiska" w połowie lutego nieco na wyrost stwierdził wręcz, że “elektromobilność to najszybszy sposób na walkę z niską emisją w miastach”.

Jednym zdaniem

2018-09-19  "Polityka energetyczna w Polsce już trwa - to nie jest tak, że szczyt klimatyczny będzie przełomem. Szczyt będzie potwierdzeniem tej strategii, nowej polityki energetycznej w Polsce" - zadeklarował w Katowicach minister środowiska, Henryk Kowalczyk.
2018-09-18  Dwa modele pociągu Coradia iLint zasilane wodorem rozpoczęły przewóz pasażerów w Dolnej Saksonii. Jednostki rozpędzają się do 140 km/h i mają zasięg do 1000 km. To nowatorski sposób na ograniczenie emisji na niezelektryfikowanych liniach kolejowych.
2018-09-17  Na dachu Centrum Usług Wspólnych Jastrzębskiej Spółki Węglowej zainstalowano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 30 kW. Dzięki tej inwestycji koszty utrzymania budynku obniżą się nawet o kilkanaście tysięcy złotych rocznie.
2018-09-14  Trzy oferty otrzymała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia w przetargu na zakup prawie 1 TWh w ciągu dwóch lat. Najtańszą z nich - opiewającą na 402,1 mln zł brutto - złożył Tauron, który pokonał Eneę (422,5 mln zł brutto) i Energę (464,5 mln zł brutto).
2018-09-10  Grupa PGE poinformowała, że do końca września będzie miała 25 punktów ładowania w miastach średniej wielkości i liczy na to, że do końca roku uda się podwoić tę liczbę. Jednym z głównych rynków koncernu są obecnie miejscowości uzdrowiskowe.
2018-09-07  Tauron wchodzi w car-sharing. Na początek w Katowicach przed szczytem COP uruchomić ma 22 stacje ładowania samochodów elektrycznych, które mają być bazą dla usługi car-sharingu. Katowicki projekt Tauron traktuje jako pilotaż kompetencyjny.
2018-08-27  "Rzeczpospolita": Eksperci przewidują, że hurtowe ceny energii elektrycznej w kolejnych latach będą dalej rosły. To fatalna informacja dla firm, które muszą się liczyć z utratą konkurencyjności.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.