Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2019-08-27  Francuzi zawiedli się na projekcie budowy solarnych dróg dla rowerów. Odcinek testowy w miejscowości Orne po niespełna 3 latach eksploatacji jest w fatalnym stanie technicznym, co przełożyło się na 4-krotny spadek wydajności energetycznej.
2019-08-26  W pierwszym półroczu 2019 roku moc OZE w Polsce wzrosła o ponad 226 MW - wynika z danych URE. Największe przyrosty odnotowano w sektorze fotowoltaiki oraz instalacji biomasowych - przeszło 100 MW. Ubyło natomiast blisko 9 MW w elektrowniach wodnych.
2019-08-23  Nowe stawki dopłat do samochodów elektrycznych: maksymalna wysokość wsparcia w przypadku pojazdów osobowych i dostawczych wyniesie 30 proc. kosztów, a dla autobusów 55 proc. Maksymalna dotacja może wynieść od 36 do 200 tys. zł, a na autobusy nawet do 2 ml
2019-08-23  84,1 proc. Polaków jest zdecydowanych, aby samodzielnie produkować energię elektryczną. Tak duże zainteresowanie energetyką prosumencką podyktowane jest przede wszystkim obawami o wzrost cen prądu. To dane z raportu Fundacja ClientEarth.
2019-08-22  Prototyp powstającego w Nysie małego samochodu elektrycznego iXAR został w tym tygodniu zaprezentowany w Otmuchowie, gdzie zainstalowane zostały cztery stanowiska przeznaczone do ładowania samochodów. W przyszłym roku samochód ma być gotowy do produkcji.
2019-08-21  W lipcu po polskich drogach jeździło 6330 samochodów z napędem elektrycznym (w tym hybrydy typu plug-in). Od początku 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2074 nowych pojazdów tego typu, czyli o 86% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
2019-08-06  Urząd Regulacji Energetyki, Agencja Rezerw Materiałowych i Państwowa Agencja Atomistyki mogą zostać objęte ustawą decentralizacyjną i przeniesione poza Warszawę. Tak wynika z raportu rządowego Międzyresortowego Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju Miast.

2018-05-30

E-Pola już w przyszłym roku

fot. NCBiR

Nowoczesny, polski autobus elektryczny - to cel, jaki postawił przed sobą polski rząd. Elektryczny transport ma stać się w najbliższym czasie wyznacznikiem nowoczesności polskiej gospodarki, a innowacyjne firmy motoryzacyjne jej kołem zamachowym. Aby do tego doszło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomiło w zeszłym roku projekt “Bezemisyjny transport zbiorowy” z budżetem wynoszącym 100 mln zł. Środki te mają zostać wydane na działania badawczo-rozwojowe, które “doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji”.

- Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją - przekonuje prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

Wtóruje mu wicepremier Jarosław Gowin: - Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny. Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem - stwierdził minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Pierwsze e-busy powstałe z rządowego programu miałyby wyjechać z fabryk w 2019 roku. Docelowo do 2020 roku miałoby w całej Polsce być ich co najmniej 600. NCBiR zaprosił do projektu 23 polskie samorządy, reprezentujące zarówno największe metropolie, jak i niewielkie ośrodki - takie jak Zakliczyn w powiecie tarnowskim. Dużym odbiorcą autobusów z projektu z pewnością będzie także Górnośląsko Zagłębiowska Metropolia, która w przyszłym roku przejmie od KZK GOP zadanie organizacji transportu zbiorowego w centralnej części województwa śląskiego.

Póki co gotowe są założenia projektowe oraz futurystyczne wizualizacje nowego autobusu określanego roboczą nazwą E-Pola, które zdecydowanie odstają od tego, co do tej pory znaliśmy pod nazwa “autobus elektryczny”.

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do konstrukcji autobusów pozwoli między innymi na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów w przyszłości. Wraz z rozwojem technologii w pojazdach będzie można instalować także zupełnie nowe moduły i elementy, zgodnie ze zmieniającym się zapotrzebowaniem.

Sercem autobusów ma być napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie wozy typu E-Pola będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne zapewnią polskim miastom ekologiczny, bezemisyjny i cichy transport publiczny oraz wysoką efektywność ekonomiczną jego obsługi w długiej perspektywie.

Nim jednak doczekamy się ultranowoczesnych e-busów z polskich fabryk, rodzime zakłady biją rekordy w produkcji bardziej tradycyjnych pojazdów. Według danych NCBiR w 2017 roku roku produkcja e-busów w Polsce wyniosła 82 sztuki, ale w tym roku prognozuje się, że do grudnia wyprodukujemy nawet 350 autobusów elektrycznych. Zdecydowany liderem jest tutaj wielopolski Solaris, z którego linii montażowej zjechały w zeszłym roku 63 wozu o napędzie elektrycznym. W tym roku tylko do Włoch Solaris wysłał już 22 pojazdy - w tym 12 do Bergamo i 10 do Mediolanu. Nabywców znajdują również produkowane we Wrocławiu elektrobusy marki Volvo. Dwa kolejne mają w przyszłym trafić do norweskiego Lillehammer.

Przejściowe kłopoty ma za to lubelski Ursus Bus. Firma, która w 2017 roku wyprodukowała 14 pojazdów elektrycznych, w pierwszym kwartale tego roku zanotowała blisko 1,5 mln zł straty. Jak przekonuje zarząd firmy to wyniki dużych inwestycji w działalność rozwojową. Przyszłą dobrą kondycję finansowa fabryki zapewnić ma natomiast wypchany portfel zamówień o wartości przeszło 200 mln zł, obejmujący między innymi 15 trolejbusów dla Lublina i bardzo duże zamówienie na 47 e-busów dla Zielonej Góry. Lubelskie pojazdy w niedalekiej przyszłości mają pojawić się również w Szczecinku, Ostrowie Wielkopolskim i Katowicach.

Jeśli chodzi o zakupy autobusów elektrycznych, nie próżnują również inne polskie samorządy. 12 autobusów, w tym dwa elektryczne, do końca 2020 roku ma trafić do Ostródy. Przetarg na ich dostawę wygrał Solaris, który zaoferował za całość zamówienia 16 mln zł. Z kolei Włocławek, który posiada już skromna flotę ośmiu elektrobusów marki Volvo, rozstrzygnął postępowanie na zakup ładowarek do nich. Cztery urządzenia typu OppCharge o mocy 300 kW zainstalowane zostaną jesienią. Przystosowane będą do obsługi zamontowanych w pojazdach wysuwanych pantografów.

Z danych NCBiR wynika, że w marcu tego roku w całym kraju po drogach poruszało się 95 autobusów elektrycznych. Większość z nich w trzech miastach: Warszawie - 28 sztuk, Krakowie - 26 sztuk i Jaworznie - 27 sztuk. Zwłaszcza to ostatnie miasto wydaje się być w tym zestawieniu pewnym zaskoczeniem. Niespełna 100-tysięczne miasto na granicy Śląska i Małopolski od dawna z zainteresowaniem przygląda się elektromobilności. Przez jakiś czas w jaworznickim ratuszu zastanawiano się nad budową linii tramwajowej. Pomysł ten jednak upadł ze względów finansowych. W zamian zdecydowano się właśnie na zakup floty elektrobusów. Pierwsze wozy dostarczone przez Solarisa pojawiły się w zajezdni PKMu Jaworzno wiosną 2015 roku. Dziś stanowią one już przeszło 40 proc. taboru przewoźnika, co czyni go jednym z liderów europejskiego rynku e-mobilności. W planach jest natomiast dojście do poziomu 80 proc. elektryfikacji taboru. Równolegle rozbudowano sieć ładowarek rozsianych po całym mieście, których zastosowanie likwiduje problem ograniczonego zasięgu autobusów elektrycznych.

Warto podkreślić, że zastosowanie w przewozach autobusów elektrycznych wymaga od przewoźnika wiele rozwagi i odpowiedniego przygotowania.

– Bo autobusy elektryczne nie mogą być użytkowane tak jak dieslowskie – podkreśla Jan Barchanek, przedstawiciel przewoźnika autobusowego z Pragi, goszczący na niedawnej konferencji “Be smart, be electric” poświęconej elektromobilności. – Zmiana napędu to jednak rewolucja, inaczej użytkowany środek transportu. W Pradze standardowy autobus przejeżdża 60 tys. km rocznie. Dla autobusu elektrycznego, by było to opłacalne, konieczne jest ponad 70 tys. km. I tak próbujemy konstruować linie – tłumaczył Barchanek i przyznał że nie sądzi, by w przyszłości miasta mogły w całości opierać się na jednym napędzie.

Przykład takich firm jak Ursus Bus, która w całości poświęciła się produkcji pojazdów bezemisyjnych pokazuje jednak, że w tym sektorze jest przyszłość. Szczególnie w naszym kraju, który od lat specjalizuje się w produkcji autobusów, a z rozwoju elektromobilności rząd uczynił kluczowy punkt swojego programu. Na wsparciu produkcji e-busów wcale zresztą się nie kończy. Państwo nacjonalizuje właśnie, poprzez Polski Fundusz Rozwoju, bydgoską firmę PESA specjalizująca się w produkcji tramwajów i pociągów. Polski eksporter dostarczający pojazdy szynowe do niemal wszystkich krajów Europy popadł ostatnio w problemy finansowe. Przyczyniły się do tego spore inwestycje w rozwój firmy, które zbiegły się w czasie z zawieszeniem dużego kontraktu na dostawę tramwajów dla Moskwy, gdzie dostarczono tylko połowę ze 120 zamówionych pojazdów. Tylko część z pozostałych wagonów udało się w zeszłym roku sprzedać do Kijowa. Jak podkreślono w komunikacie dotyczącym przejęcia spółki PESA, utrzymanie działalności firmy leży w interesie rządu, bowiem bydgoskie przedsiębiorstwo odgrywa kluczową rolę w tzw. Planie Morawieckiego.

Jednym zdaniem

2019-08-27  Francuzi zawiedli się na projekcie budowy solarnych dróg dla rowerów. Odcinek testowy w miejscowości Orne po niespełna 3 latach eksploatacji jest w fatalnym stanie technicznym, co przełożyło się na 4-krotny spadek wydajności energetycznej.
2019-08-26  W pierwszym półroczu 2019 roku moc OZE w Polsce wzrosła o ponad 226 MW - wynika z danych URE. Największe przyrosty odnotowano w sektorze fotowoltaiki oraz instalacji biomasowych - przeszło 100 MW. Ubyło natomiast blisko 9 MW w elektrowniach wodnych.
2019-08-23  Nowe stawki dopłat do samochodów elektrycznych: maksymalna wysokość wsparcia w przypadku pojazdów osobowych i dostawczych wyniesie 30 proc. kosztów, a dla autobusów 55 proc. Maksymalna dotacja może wynieść od 36 do 200 tys. zł, a na autobusy nawet do 2 ml
2019-08-23  84,1 proc. Polaków jest zdecydowanych, aby samodzielnie produkować energię elektryczną. Tak duże zainteresowanie energetyką prosumencką podyktowane jest przede wszystkim obawami o wzrost cen prądu. To dane z raportu Fundacja ClientEarth.
2019-08-22  Prototyp powstającego w Nysie małego samochodu elektrycznego iXAR został w tym tygodniu zaprezentowany w Otmuchowie, gdzie zainstalowane zostały cztery stanowiska przeznaczone do ładowania samochodów. W przyszłym roku samochód ma być gotowy do produkcji.
2019-08-21  W lipcu po polskich drogach jeździło 6330 samochodów z napędem elektrycznym (w tym hybrydy typu plug-in). Od początku 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 2074 nowych pojazdów tego typu, czyli o 86% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
2019-08-06  Urząd Regulacji Energetyki, Agencja Rezerw Materiałowych i Państwowa Agencja Atomistyki mogą zostać objęte ustawą decentralizacyjną i przeniesione poza Warszawę. Tak wynika z raportu rządowego Międzyresortowego Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju Miast.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.