Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2020-07-29  Podczas wtorkowej sesji sejmiku uchwalono program ochrony powietrza w województwie opolskim, który będzie obowiązywał do 2026 r. Zakłada m.in. dalszą wymianę starych źródeł ciepła, termomodernizację i obowiązkowe kontrole w gospodarstwach domowych.
2020-07-29  Rząd rozmawia z Komisją Europejską na temat odroczenia realizacji celu, jakim jest 15-procentowy udział energii z OZE w miksie energetycznym na koniec tego roku. Wicepremier Jadwiga Emilewicz szacuje, że realnym wynikiem na grudzień jest 13 proc.
2020-07-27  Z realizowanego przez NFOŚiGW programu promocji fotowoltaiki "Mój Prąd" będzie można sfinansować kupno przydomowej ładowarki do prywatnego samochodu z napędem elektrycznym - wynika z opublikowanego projektu rozporządzenia Ministra Klimatu.
2020-07-24  W programie antysmogowym „Czyste powietrze” złożono już 151,5 tys. wniosków na kwotę przekraczająca 3 mld zł - poinformował NFOŚiGW. Tylko w nowej edycji programu, która wystartowała w maju br. złożono już 12 tys. wniosków. Budżet programu to 103 mld zł.
2020-07-23  „Będziemy stawiali na odnawialne źródła energii. Podążamy w kierunku zielonej energii, to jest przyszłość (...) Musimy dokonać zmiany w całym polskim sektorze energetycznym” - zapewnił nowy prezes Taurona, Wojciech Ignacok.
2020-07-22  Ekoenergetyka-Polska przygotuje infrastrukturę ładowania autobusów elektrycznych w norweskiem Drammen. Spółka dostarczy 32 kompaktowe urządzenia typu wallbox o mocy 30 kW każdy oraz pantografowe stacje ładowania o mocy 300 kW.
2020-07-22  W domach jednorodzinnych w Tychach zamontowanych zostanie 97 kolektorów słonecznych, 199 powietrznych pomp ciepła, 647 instalacji fotowoltaicznych i 17 kotłów na biomasę. Miejski samorząd uzyskał 20,6 mln zł dotacji do realizacji tego projektu.

2018-05-30

E-Pola już w przyszłym roku

fot. NCBiR

Nowoczesny, polski autobus elektryczny - to cel, jaki postawił przed sobą polski rząd. Elektryczny transport ma stać się w najbliższym czasie wyznacznikiem nowoczesności polskiej gospodarki, a innowacyjne firmy motoryzacyjne jej kołem zamachowym. Aby do tego doszło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uruchomiło w zeszłym roku projekt “Bezemisyjny transport zbiorowy” z budżetem wynoszącym 100 mln zł. Środki te mają zostać wydane na działania badawczo-rozwojowe, które “doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji”.

- Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, w oparciu o technologie, które dziś jeszcze nie istnieją - przekonuje prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

Wtóruje mu wicepremier Jarosław Gowin: - Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny. Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem - stwierdził minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Pierwsze e-busy powstałe z rządowego programu miałyby wyjechać z fabryk w 2019 roku. Docelowo do 2020 roku miałoby w całej Polsce być ich co najmniej 600. NCBiR zaprosił do projektu 23 polskie samorządy, reprezentujące zarówno największe metropolie, jak i niewielkie ośrodki - takie jak Zakliczyn w powiecie tarnowskim. Dużym odbiorcą autobusów z projektu z pewnością będzie także Górnośląsko Zagłębiowska Metropolia, która w przyszłym roku przejmie od KZK GOP zadanie organizacji transportu zbiorowego w centralnej części województwa śląskiego.

Póki co gotowe są założenia projektowe oraz futurystyczne wizualizacje nowego autobusu określanego roboczą nazwą E-Pola, które zdecydowanie odstają od tego, co do tej pory znaliśmy pod nazwa “autobus elektryczny”.

Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe. Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do konstrukcji autobusów pozwoli między innymi na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów w przyszłości. Wraz z rozwojem technologii w pojazdach będzie można instalować także zupełnie nowe moduły i elementy, zgodnie ze zmieniającym się zapotrzebowaniem.

Sercem autobusów ma być napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy. Opcjonalnie wozy typu E-Pola będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne zapewnią polskim miastom ekologiczny, bezemisyjny i cichy transport publiczny oraz wysoką efektywność ekonomiczną jego obsługi w długiej perspektywie.

Nim jednak doczekamy się ultranowoczesnych e-busów z polskich fabryk, rodzime zakłady biją rekordy w produkcji bardziej tradycyjnych pojazdów. Według danych NCBiR w 2017 roku roku produkcja e-busów w Polsce wyniosła 82 sztuki, ale w tym roku prognozuje się, że do grudnia wyprodukujemy nawet 350 autobusów elektrycznych. Zdecydowany liderem jest tutaj wielopolski Solaris, z którego linii montażowej zjechały w zeszłym roku 63 wozu o napędzie elektrycznym. W tym roku tylko do Włoch Solaris wysłał już 22 pojazdy - w tym 12 do Bergamo i 10 do Mediolanu. Nabywców znajdują również produkowane we Wrocławiu elektrobusy marki Volvo. Dwa kolejne mają w przyszłym trafić do norweskiego Lillehammer.

Przejściowe kłopoty ma za to lubelski Ursus Bus. Firma, która w 2017 roku wyprodukowała 14 pojazdów elektrycznych, w pierwszym kwartale tego roku zanotowała blisko 1,5 mln zł straty. Jak przekonuje zarząd firmy to wyniki dużych inwestycji w działalność rozwojową. Przyszłą dobrą kondycję finansowa fabryki zapewnić ma natomiast wypchany portfel zamówień o wartości przeszło 200 mln zł, obejmujący między innymi 15 trolejbusów dla Lublina i bardzo duże zamówienie na 47 e-busów dla Zielonej Góry. Lubelskie pojazdy w niedalekiej przyszłości mają pojawić się również w Szczecinku, Ostrowie Wielkopolskim i Katowicach.

Jeśli chodzi o zakupy autobusów elektrycznych, nie próżnują również inne polskie samorządy. 12 autobusów, w tym dwa elektryczne, do końca 2020 roku ma trafić do Ostródy. Przetarg na ich dostawę wygrał Solaris, który zaoferował za całość zamówienia 16 mln zł. Z kolei Włocławek, który posiada już skromna flotę ośmiu elektrobusów marki Volvo, rozstrzygnął postępowanie na zakup ładowarek do nich. Cztery urządzenia typu OppCharge o mocy 300 kW zainstalowane zostaną jesienią. Przystosowane będą do obsługi zamontowanych w pojazdach wysuwanych pantografów.

Z danych NCBiR wynika, że w marcu tego roku w całym kraju po drogach poruszało się 95 autobusów elektrycznych. Większość z nich w trzech miastach: Warszawie - 28 sztuk, Krakowie - 26 sztuk i Jaworznie - 27 sztuk. Zwłaszcza to ostatnie miasto wydaje się być w tym zestawieniu pewnym zaskoczeniem. Niespełna 100-tysięczne miasto na granicy Śląska i Małopolski od dawna z zainteresowaniem przygląda się elektromobilności. Przez jakiś czas w jaworznickim ratuszu zastanawiano się nad budową linii tramwajowej. Pomysł ten jednak upadł ze względów finansowych. W zamian zdecydowano się właśnie na zakup floty elektrobusów. Pierwsze wozy dostarczone przez Solarisa pojawiły się w zajezdni PKMu Jaworzno wiosną 2015 roku. Dziś stanowią one już przeszło 40 proc. taboru przewoźnika, co czyni go jednym z liderów europejskiego rynku e-mobilności. W planach jest natomiast dojście do poziomu 80 proc. elektryfikacji taboru. Równolegle rozbudowano sieć ładowarek rozsianych po całym mieście, których zastosowanie likwiduje problem ograniczonego zasięgu autobusów elektrycznych.

Warto podkreślić, że zastosowanie w przewozach autobusów elektrycznych wymaga od przewoźnika wiele rozwagi i odpowiedniego przygotowania.

– Bo autobusy elektryczne nie mogą być użytkowane tak jak dieslowskie – podkreśla Jan Barchanek, przedstawiciel przewoźnika autobusowego z Pragi, goszczący na niedawnej konferencji “Be smart, be electric” poświęconej elektromobilności. – Zmiana napędu to jednak rewolucja, inaczej użytkowany środek transportu. W Pradze standardowy autobus przejeżdża 60 tys. km rocznie. Dla autobusu elektrycznego, by było to opłacalne, konieczne jest ponad 70 tys. km. I tak próbujemy konstruować linie – tłumaczył Barchanek i przyznał że nie sądzi, by w przyszłości miasta mogły w całości opierać się na jednym napędzie.

Przykład takich firm jak Ursus Bus, która w całości poświęciła się produkcji pojazdów bezemisyjnych pokazuje jednak, że w tym sektorze jest przyszłość. Szczególnie w naszym kraju, który od lat specjalizuje się w produkcji autobusów, a z rozwoju elektromobilności rząd uczynił kluczowy punkt swojego programu. Na wsparciu produkcji e-busów wcale zresztą się nie kończy. Państwo nacjonalizuje właśnie, poprzez Polski Fundusz Rozwoju, bydgoską firmę PESA specjalizująca się w produkcji tramwajów i pociągów. Polski eksporter dostarczający pojazdy szynowe do niemal wszystkich krajów Europy popadł ostatnio w problemy finansowe. Przyczyniły się do tego spore inwestycje w rozwój firmy, które zbiegły się w czasie z zawieszeniem dużego kontraktu na dostawę tramwajów dla Moskwy, gdzie dostarczono tylko połowę ze 120 zamówionych pojazdów. Tylko część z pozostałych wagonów udało się w zeszłym roku sprzedać do Kijowa. Jak podkreślono w komunikacie dotyczącym przejęcia spółki PESA, utrzymanie działalności firmy leży w interesie rządu, bowiem bydgoskie przedsiębiorstwo odgrywa kluczową rolę w tzw. Planie Morawieckiego.

Jednym zdaniem

2020-07-29  Podczas wtorkowej sesji sejmiku uchwalono program ochrony powietrza w województwie opolskim, który będzie obowiązywał do 2026 r. Zakłada m.in. dalszą wymianę starych źródeł ciepła, termomodernizację i obowiązkowe kontrole w gospodarstwach domowych.
2020-07-29  Rząd rozmawia z Komisją Europejską na temat odroczenia realizacji celu, jakim jest 15-procentowy udział energii z OZE w miksie energetycznym na koniec tego roku. Wicepremier Jadwiga Emilewicz szacuje, że realnym wynikiem na grudzień jest 13 proc.
2020-07-27  Z realizowanego przez NFOŚiGW programu promocji fotowoltaiki "Mój Prąd" będzie można sfinansować kupno przydomowej ładowarki do prywatnego samochodu z napędem elektrycznym - wynika z opublikowanego projektu rozporządzenia Ministra Klimatu.
2020-07-24  W programie antysmogowym „Czyste powietrze” złożono już 151,5 tys. wniosków na kwotę przekraczająca 3 mld zł - poinformował NFOŚiGW. Tylko w nowej edycji programu, która wystartowała w maju br. złożono już 12 tys. wniosków. Budżet programu to 103 mld zł.
2020-07-23  „Będziemy stawiali na odnawialne źródła energii. Podążamy w kierunku zielonej energii, to jest przyszłość (...) Musimy dokonać zmiany w całym polskim sektorze energetycznym” - zapewnił nowy prezes Taurona, Wojciech Ignacok.
2020-07-22  Ekoenergetyka-Polska przygotuje infrastrukturę ładowania autobusów elektrycznych w norweskiem Drammen. Spółka dostarczy 32 kompaktowe urządzenia typu wallbox o mocy 30 kW każdy oraz pantografowe stacje ładowania o mocy 300 kW.
2020-07-22  W domach jednorodzinnych w Tychach zamontowanych zostanie 97 kolektorów słonecznych, 199 powietrznych pomp ciepła, 647 instalacji fotowoltaicznych i 17 kotłów na biomasę. Miejski samorząd uzyskał 20,6 mln zł dotacji do realizacji tego projektu.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.