Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2018-11-15  Polsce grozi niewywiązanie się z celu 15-procentowego udziału OZE w miksie energetycznym do 2020 r. - wynika z najnowszego raportu NIK. Polska branża OZE zahamowała swój rozwój też z powodu nadmiernych restrykcji nałożonych na inwestycje w farmy wiatrowe.
2018-11-14  Tauron i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie uruchomili pierwszą w Polsce stację ładowania i szybkiej wymiany baterii. To kolejny etap rozpoczętej dwa lata temu współpracy w zakresie rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych.
2018-11-12  Tauron szykuje ofertę handlową skierowaną do klastrów energii, w ramach której zaoferuje usługę koordynowania ich prac. Koncern pełni już taką rolę w trzech klastrach. Wprowadzenie nowej usługi do komercyjnej oferty planowane jest na końcówkę 2020 roku.
2018-11-12  Filip Grzegorczyk, prezes Taurona: „Klastry energetyczne to pomysł pionierski. Tego typu przedsięwzięcie nie ma swojego odpowiednika w Europie, dlatego wyzwaniem jest opracowanie modelu współpracy między wszystkimi podmiotami chcącymi go tworzyć".
2018-11-06  Złożono już ponad 10 tys. wniosków w Programie Czyste Powietrze, a potencjalnych zainteresowanych udziałem w programie jest ponad 50 tys. osób - poinformował we wtorek minister środowiska Henryk Kowalczyk.
2018-11-05  Wystartował nabór wniosków w konkursie na unijne dotacje związane z poprawą efektywności energetycznej i ograniczeniem zapotrzebowania na energię na terenie województwa łódzkiego. Pula programu to przeszło 20 mln zł.
2018-11-02  Punkt ładowania samochodów elektryczny przy każdej ulicznej latarni? To pomysł na zasilenie rosnącej floty e-samochodów rodem z Londynu. Pilotażowy projekt spółki char.gy przewiduje póki co instalację 50 takich "gniazdek".

2018-09-21

Ustawa wymusi inwestycje w e-mobilność

fot. Volvo

Planowanej przez rząd elektrycznej rewolucji w transporcie póki co nie zobaczymy jeszcze na ulicach - w ilości rejestrowanych każdego roku samochodów elektrycznych oraz hybryd typu plug-in Polska zdecydowanie odstaje od europejskiej średniej. Nic dziwnego, barierą na naszym rynku pozostają wysokie ceny takich pojazdów. Rząd mimo to ambitnie założył, że do 2025 roku po polskich drogach będzie jeździło milion samochodów na prąd.

Część z tej liczby weźmie na siebie administracja publiczna. Zadbać o to ma uchwalona w styczniu Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nakłada ona kwoty pojazdów elektrycznych na poszczególne urzędy. I tak, zgodnie z art. 34, w “naczelnych i centralnych organach administracji państwowej” (choć z pewnymi wyjątkami) w 2025 roku odsetek aut elektrycznych wynosić ma aż 50 proc. W samorządach (z wyjątkiem gmin i powiatów do 50 tys. mieszkańców) obowiązywać ma nieco niższy próg wynoszący 30 proc. Obejmie on jednak zarówno samochody obsługujące urzędników, ale także te służące do świadczenia zadań publicznych. Tu również odsetek nowoczesnych napędów ma wynosić 30 proc., ale mogą to być zarówno pojazdy elektryczne, jak i zasilane gazem ziemnym.

Procedura wprowadzania tych pojazdów do użytku będzie kilkustopniowa. Zgodnie z przepisami przejściowymi, już w styczniu 2020 roku samorządy będa musiały wykazać się minimum 10-procentowym udziałem pojazdów elektrycznych. I tu może pojawić się problem, bo termin wynoszący zaledwie kilkanaście miesięcy wydaje się być dość krótki, a rynek nie oferuje obecnie tego typu pojazdów. Chodzi o wszelkiego typu pojazdy funkcyjne - śmieciarki, odśnieżarki, zamiatarki itd. - Takich elektrycznych pojazdów nie ma. Firmy, które je produkują, dopiero testują prototypy. Pierwsze mają się pojawić w 2020 roku - przekonuje Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich. Co ciekawe, to być może niedopatrzenie ustawodawcy, w odróżnieniu od przepisów docelowych, te przejściowe nie przewidują wykonywania zadań publicznych pojazdami zasilanymi na gaz ziemny, co byłoby pewnym ułatwieniem jeśli chodzi o spełnienie wymogów ustawy.

Przejrzeliśmy doniesienia prasowe odnośnie nowych typów pojazdów wchodzących na rynek. Zgodnie z informacjami medialnymi w 2019 roku na rynek trafić mają elektryczne śmieciarki firmy Volvo. Volvo FE Electric to napędzany wyłącznie elektrycznie samochód ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej 27 t, przeznaczony dla transportu dystrybucyjnego, komunalnego i innych zastosowań na obszarach miejskich. Układ napędowy to dwa silniki elektryczne o mocy maksymalnej 370 kW (moc ciągła 260 kW) i dwubiegowa skrzynia biegów Volvo. Źródło energii pojazdu stanowią akumulatory litowo-jonowe, o wydajności 200-300 kWh. Planowany zasięg użyteczny pojazdu wyniesie do 200 km.

Już w marcu na ulice Amsterdamu wyjechała z kolei śmieciarka marki DAF, którą przebudowano w taki sposób, aby silnik spalinowy zastąpić elektrycznym. Podjęła się tego firma E-Trucks Europe, która gwarantuje, że ulepszona śmieciarka może pokonać bez ładowania do 400 km. W przyszłości pojazd ma być dodatkowo wyposażony w ogniwa wodorowe, które znacznie ten zasięg zwiększą. Jak podkreślają eksperci, elektryczny napęd to idealne rozwiązanie dla śmieciarek, które na drogi wyjeżdżają wczesnym rankiem, stąd cicha praca silnika będzie w ich przypadku dużym atutem. Elektryczny napęd dobrze też poradzi sobie z ciągłym rozpędzaniem i zatrzymywaniem. Eksploatacja zmodyfikowanej śmieciarki powinna być więc znacznie tańsza niż przy tradycyjnym silniku spalinowym, a sam pojazd bardziej przyjazny dla mieszkańców.

Wydaje się, że z mniejszymi pojazdami powinno być łatwiej. I rzeczywiście, jeśli chodzi o zamiatarki chodnikowe, to pierwsza zasilana silnikiem elektrycznymi na polskie drogi wyjechała już w sierpniu ubiegłego roku. Pojazdem takim jako pierwsze poszczycić mogło się Opole. Electra - bo tak nazywa się napędzana silnikiem elektrycznym zamiatarka - nie wytwarza zanieczyszczeń, a koszty utrzymania są niższe niż przy tradycyjnych pojazdach. Zamiatarka może pracować około ośmiu godzin, a jej system filtracyjny - jak twierdzi producent - utrzymuje pylenie w granicach normy dla pyłu PM10. Z nieoficjalnych informacji wynika, że koszt takiego pojazdu to kilkaset tysięcy złotych.

– Zakup takiej zamiatarki i jej wykorzystanie na ulicach Opola to spełnienie warunków umowy, jaką niedawno podpisaliśmy z Remondisem. Jednocześnie to także wyjście naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i ekologów – podkreślał Zbigniew Bahryj, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg, cytowany przez “Nową Trybunę Opolską”.

W czerwcu tego roku swoją Electrę kupił również Kraków. Urzędnicy chwalą sobie pojazd włoskiego producenta. Można się więc spodziewać, że kolejne podobne urządzenia będą sukcesywnie pojawiać się także w innych polskich miastach.

Powyższe przykłady pokazują, że elektryczne pojazdy komunalne nawet w Polsce nie są już czymś niezwykłym. Wbrew obawom samorządowców wydaje się, że wypełnienie pierwszego, 10-procentowego progu udziału pojazdów elektrycznych w realizacji zadań publicznych nie musi być bardzo trudne. W większości miast, gdzie na co dzień służy po kilka pojazdów komunalnych, wystarczy bowiem zakup jeden nowej zamiatarki, żeby spełnić oczekiwania ustawy.

Oddzielny artykuł w ustawie poświęcony jest transportowi zbiorowemu. W tym wypadku odsetek 30 proc. autobusów zeroemisyjnych ma być jednak spełniony do 2028 roku. Zgodnie z ustawą definicję autobusu zeroemisyjnego wypełniają pojazdy zasilane wyłącznie silnikiem elektrycznym, na ogniwa wodorowe oraz trolejbusy. Również w tym wypadku przewidziane są kolejne progi, które samorządy będą musiały kolejno wypełniać: 5 proc. od 2021 roku, 10 proc. od 2023 roku i 20 proc. od 2025 roku. Dla dużych miast nawet ten pierwszy krok może okazać się krokiem milowym. Przykładowo, Warszawa dysponuje obecnie taborem przeszło 1,8 tys. autobusów. W tej grupie są hybrydy oraz gazowce LNG, a także 21 elektrycznych Solarisów. Aby osiągnąć pułap 5 proc. autobusów zeroemisyjnych stolica będzie musiała zakupić jeszcze około 70 takich pojazdów.

W dużo lepszej sytuacji są Lublin, Gdynia i Tychy, a więc trzy polskie miasta, w których eksploatowane są trolejbusy. Zgodnie z ustawą są one zaliczane do autobusów zeroemisyjnych i powinny tym trzem samorządom zapewnić łagodne przejście do ery e-mobilności. Zawczasu wymogi ustawy postanowiły zrealizować również takie miasta, jak Jaworzno, które w zeszłym roku wysłało na ulice 22 elektrobusy Solarisa i ma już zapewniony udział 40 proc. pojazdów zeroemisyjnych; a także Zielona Góra, która w sierpniu odebrała pierwszy autobusy wyprodukowany przez Ursusa, a do końca listopada ma ich mieć 47 sztuk, co będzie stanowić około 60 proc. wykorzystywanego taboru.

Nie ma wątpliwości, że przed samorządami spore wyzwanie, również finansowe, żeby sprostać wymogom rządowej ustawy. Choć trzeba uczciwie przyznać, że na swoje jednostki rząd narzucił nawet większe normy, jeśli chodzi o odsetek taboru bezemisyjnego. Jedno trzeba pochwalić, jeśli już robić rewolucję, to rzeczywiście najlepiej zaczynać od siebie. Warto pochwalić również ustanowione przez ustawę kolejne kroki do przejścia. Dzięki temu żaden samorząd nie obudzi się nagle w grudniu 2024 roku i nie będzie w panice doposażał swojej bazy pojazdów o auta elektryczne.

Jednym zdaniem

2018-11-15  Polsce grozi niewywiązanie się z celu 15-procentowego udziału OZE w miksie energetycznym do 2020 r. - wynika z najnowszego raportu NIK. Polska branża OZE zahamowała swój rozwój też z powodu nadmiernych restrykcji nałożonych na inwestycje w farmy wiatrowe.
2018-11-14  Tauron i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie uruchomili pierwszą w Polsce stację ładowania i szybkiej wymiany baterii. To kolejny etap rozpoczętej dwa lata temu współpracy w zakresie rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych.
2018-11-12  Tauron szykuje ofertę handlową skierowaną do klastrów energii, w ramach której zaoferuje usługę koordynowania ich prac. Koncern pełni już taką rolę w trzech klastrach. Wprowadzenie nowej usługi do komercyjnej oferty planowane jest na końcówkę 2020 roku.
2018-11-12  Filip Grzegorczyk, prezes Taurona: „Klastry energetyczne to pomysł pionierski. Tego typu przedsięwzięcie nie ma swojego odpowiednika w Europie, dlatego wyzwaniem jest opracowanie modelu współpracy między wszystkimi podmiotami chcącymi go tworzyć".
2018-11-06  Złożono już ponad 10 tys. wniosków w Programie Czyste Powietrze, a potencjalnych zainteresowanych udziałem w programie jest ponad 50 tys. osób - poinformował we wtorek minister środowiska Henryk Kowalczyk.
2018-11-05  Wystartował nabór wniosków w konkursie na unijne dotacje związane z poprawą efektywności energetycznej i ograniczeniem zapotrzebowania na energię na terenie województwa łódzkiego. Pula programu to przeszło 20 mln zł.
2018-11-02  Punkt ładowania samochodów elektryczny przy każdej ulicznej latarni? To pomysł na zasilenie rosnącej floty e-samochodów rodem z Londynu. Pilotażowy projekt spółki char.gy przewiduje póki co instalację 50 takich "gniazdek".

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.