Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2020-09-28  Wszystkie ogólnodostępne punkty ładowania samochodów elektrycznych, zarówno istniejące, jak i planowane, zebrała na jednej interaktywnej mapie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Najwięcej takich obiektów - aż 115 - jest obecnie w Katowicach.
2020-09-23  Prawie 650 ledowych opraw oświetleniowych zostanie zamontowanych jesienią br. na ulicach Rudy Śląskiej. Miasto rozstrzygnęło przetarg będący częścią wartego 16 mln zł projektu, dofinansowanego przez Unię Europejską i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
2020-09-21  W Szczecinie zainaugurowała funkcjonowanie instalacja fotowoltaiczna zabudowana na obiektach Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1. Przy optymalnych warunkach ma pokrywać ponad 65 proc. chwilowego zapotrzebowania na moc szpitala.
2020-09-19  Piła dołączy do grupy gmin wdrażających elektromobilność. Wielkopolskie miasto podpisał umowę z dostawcą pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Nowe autobusy mają trafić na ulice Piły do kwietnia 2022 roku.
2020-09-19  Według stanu na koniec sierpnia, czyli w rok od uruchomienia programu Mój Prąd, złożono w nim wnioski na łączną kwotę dopłat 651 mln zł, podczas gdy budżet programu wynosi 1 mld zł. Do tego czasu wypłacono 68 tys. dotacji na łączną kwotę 339 mln zł.
2020-09-18  Resort klimatu proceduje regulacje, które umożliwią rozszerzenie programu dopłat do domowych instalacji fotowoltaicznych także o stacje ładowania samochodów elektrycznych. Termin wprowadzenia tej korekty nie jest jednak jeszcze znany.
2020-09-15  Koncern BP zarządzający siecią stacji benzynowych wyraził zainteresowanie wejściem na polski rynek fotowoltaiki. "Jesteśmy zainteresowani budową dużych farm fotowoltaicznych, tak jak to robimy w wielu miejscach na świecie" - poinformowano w komunikacie.

2018-10-26

Drogi prąd uderza w transport

fot. Pixabay

Rok 2018 ma szansę zapisać się w historii jako rok drogiego prądu. W lipcu średnia cena MWh na giełdzie towarowej wyniosła 235 zł. To tylko nieco mniej, niż w rekordowym 2011 roku, gdy ceny przekroczyły 240 zł za MWh. Dla porównania w zeszłym roku cena hurtowa wynosiła raptem 157 zł, czyli podwyżka sięgnęła 50 proc. Wiele wskazuje jednak na to, że na tym wzrost cen się nie zakończy. Dostawy prądu na 2021 rok są obecnie kontraktowane po 268 zł za MWh. Za wzrostem cena prądu stoi, nie inaczej, wzrost cen głównego polskiego surowca energetycznego. Cena węgla na światowych rynkach w ciągu ostatniego roku wzrosła o 20 proc. Dwukrotnie zwiększyły się w tym czasie również koszty uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Co ciekawe, wspólny rynek energii powoduje natomiast, że ceny rosną nawet tam, gdzie energetyka węglowa odgrywa marginalną rolę w miksie energetycznym - na przykład w Skandynawii.

Rosnące ceny energii nie pozostają bez wpływu na budżety samorządów. Podwyżka jest szczególnie mocno odczuwalna w dużych miastach, gdzie eksploatowane są tramwaje i autobusy elektryczne. Dla MPK Poznań, które rocznie zużywa około 65 tys. MWh prądu, 50-procentowa podwyżka cen energii oznacza, że każdy pociągokilometr wykonany tramwajem jest o 50 gr droższy. Nie dziwi więc, że władze poznańskiego przewoźnika rozglądają się intensywnie za alternatywny zaopatrzeniem w energię.

– Myślimy o wykorzystaniu energii wytwarzanej również w ramach podmiotów komunalnych i prywatnych – by stworzyć inkubator energii i wykorzystywać ją bezpośrednio na rzecz trakcji tramwajowej – informuje Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań.

W Krakowie - roczne zużycie na poziomie 80 tys. MWh - problem zacznie się od przyszłego roku. Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne płaci za każdą MWh około 210 zł netto. Po rozstrzygnięciu przetargu na rok 2019 rozpisanego przez Krakowską Grupę Zakupową wiadomo już jednak, że od stycznia ceny wzrosną do 340 zł. W skali roku oznacza to więc wzrost kosztów przedsiębiorstwa aż o 10,5 mln zł.

Z większym optymizmem mogą spoglądać w przyszłość władze Olsztyna. Miasto z najmłodszą siecią tramwajową w Polsce ma podpisaną umowę na dostawy energii do końca 2019 roku. W tym czasie zastrzeżona jest stała cena dostaw prądu, która jednak już teraz wynosi 370 zł za MWh. Za niespełna 6 tys. MWh przedsiębiorstwo komunikacyjne płaci więc ponad 2 mln zł.

Ceny prądu stale rosną, więc problem z miesiąca na miesiąc dla części samorządów będzie stawał się coraz bardziej dotkliwy. Niewykluczone więc, że od przyszłego roku zdecydują się one na kolejny krok w postaci podwyżek cen biletów za komunikację miejską. Wzrost hurtowych cen prądu do tej pory nie przekładał się na ceny detaliczne, ale nie ma wątpliwości, że mieszkańcy szczególnie dużych miast prędzej czy później odczują zwyżkę cen w swoich portfelach.

Jednym zdaniem

2020-09-28  Wszystkie ogólnodostępne punkty ładowania samochodów elektrycznych, zarówno istniejące, jak i planowane, zebrała na jednej interaktywnej mapie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Najwięcej takich obiektów - aż 115 - jest obecnie w Katowicach.
2020-09-23  Prawie 650 ledowych opraw oświetleniowych zostanie zamontowanych jesienią br. na ulicach Rudy Śląskiej. Miasto rozstrzygnęło przetarg będący częścią wartego 16 mln zł projektu, dofinansowanego przez Unię Europejską i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
2020-09-21  W Szczecinie zainaugurowała funkcjonowanie instalacja fotowoltaiczna zabudowana na obiektach Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1. Przy optymalnych warunkach ma pokrywać ponad 65 proc. chwilowego zapotrzebowania na moc szpitala.
2020-09-19  Piła dołączy do grupy gmin wdrażających elektromobilność. Wielkopolskie miasto podpisał umowę z dostawcą pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Nowe autobusy mają trafić na ulice Piły do kwietnia 2022 roku.
2020-09-19  Według stanu na koniec sierpnia, czyli w rok od uruchomienia programu Mój Prąd, złożono w nim wnioski na łączną kwotę dopłat 651 mln zł, podczas gdy budżet programu wynosi 1 mld zł. Do tego czasu wypłacono 68 tys. dotacji na łączną kwotę 339 mln zł.
2020-09-18  Resort klimatu proceduje regulacje, które umożliwią rozszerzenie programu dopłat do domowych instalacji fotowoltaicznych także o stacje ładowania samochodów elektrycznych. Termin wprowadzenia tej korekty nie jest jednak jeszcze znany.
2020-09-15  Koncern BP zarządzający siecią stacji benzynowych wyraził zainteresowanie wejściem na polski rynek fotowoltaiki. "Jesteśmy zainteresowani budową dużych farm fotowoltaicznych, tak jak to robimy w wielu miejscach na świecie" - poinformowano w komunikacie.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.