Zasady dotyczące cookies

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności

×

Jednym zdaniem

2021-11-23  Przy wsparciu finansowym NFOŚiGW Świdnica wzbogaci się o tabor nowych autobusów elektrycznych i zainwestuje w budowę infrastruktury do ich ładowania. Dzięki dotacji Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakupi kolejnych 6 „elektryków”.
2021-11-23  Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wdrożenie rządowej tarczy antyinflacyjnej, której elementem ma być obniżenia akcyzy na nośniki cen energii. Regulacje mają wejść w życie jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia.
2021-11-22  Farmy wiatrowe pracowały z rekordową maksymalną mocą 6 399,6 MW, co stanowiło 34% całkowitej generacji Krajowego Systemu Elektroenergetycznego w sobotę o godz. 1 w nocy - podały Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
2021-11-19  Aż 234 GWh gazu zamierza zamówić w przetargu grupa zakupowa Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zakup będzie podzielony na dwa warianty – roczny i dwuletni. Decyzja to reakcja na sytuację na rynku paliw powodującą wzrosty ceny w krótkim okresie czasu.
2021-11-19  PGE, Tauron oraz Enea łączą siły w obszarze morskiej energetyki wiatrowej. Celem porozumienia jest budowa czterech farm wiatrowych na Bałtyku. Wedle założeń, do 2040 roku Polska ma dysponować farmami morskimi o łącznej mocy nawet 8-11 GW.
2021-11-18  Zeroemisyjne, elektryczne autobusy wraz z infrastrukturą towarzyszącą pojawią się w Piotrkowie Trybunalskim, Radomsku, Stalowej Woli i Zakopanem. Inwestycje będą dotowane z programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny realizowanego przez NFOŚiGW.
2021-11-16  "To jest bardzo trudny program. Nie będę w tej chwili rozstrzygał, czy my go zawetujemy, czy też nie. Na pewno tego rodzaju opcja też wchodzi w grę" – tak prezes PiS Jarosław Kaczyński skomentował sprawę unijnego programu klimatycznego „Fit for 55”.

2021-07-26

Co zrobić ze zużytymi urządzeniami energetyki przydomowej?

fot. Pixabay

8-letnia Tesla model S, która na pełnym naładowaniu baterii może przejechać tylko 79 km? Taka wiadomość na nowo rozpaliła dyskusje na temat trwałości baterii litowo-jonowych stanowiących obecnie trzon elektrycznego świata. I choć dziennikarskie śledztwo wykazało, że przypadek nagłośniony przez amerykańskiego blogera raczej jest jednym z niewielu, a usterkę baterii w jego samochodzie prawdopodobnie da się usunąć za około tysiąc dolarów, to z przykrością trzeba przyznać, że nic nie jest wieczne. A baterie samochodów elektrycznych czy domowych magazynów energii prędzej czy później będą nadawały się tylko do wyrzucenia. Podobnie jak chociażby panele fotowoltaiczne montowane obecnie w milionach sztuk na całym świecie. Warto już dzisiaj myśleć o tym, w jaki sposób w przyszłości poddać produkty OZE właściwemu recyklingowi. Wszak ich wytworzenie nie tylko jest kosztowne, ale przede wszystkim energo- i materiałochłonne.

W przypadku paneli PV trwałość najnowszych modeli szacowana jest na co najmniej 40 lat, a tych starszych (produkowanych w latach 200-2010) - na minimum 25 lat. To oznacza, że w ciągu kilku lat rynek może zapełnić się zużytymi panelami fotowoltaicznymi z początku wieku. Żywność instalacji PV w dużej mierze zależy jednak od warunków atmosferycznych, w których dane jest im pracować. Ograniczają ją między innymi wysoka temperatura oraz ekstremalne zjawiska pogodowe, takie jak śnieg czy grad. Kluczowe jest także bieżące utrzymanie paneli, w tym między innymi regularne czyszczenie ich powierzchni z zanieczyszczeń. Statystyki pokazują jednak, że nawet w przypadku podobnych warunków użytkowania, około 6 proc. jednostek może ulec zużyciu znacznie szybciej, niż inne.
W najgorszym przypadku, samo pozbycie się zużytego panelu, nie powinno być kłopotem. Moduł fotowoltaiczny zbudowany jest z krzemu, folii elektroizolacyjnej, szkła hartowanego chroniącego jego wnętrze przed uszkodzeniami oraz z aluminiowej ramy. To cenne materiały chętnie odbierane przez firmy zajmujące się recyklingiem, również te wyspecjalizowane w utylizowaniu urządzeń OZE. Tym bardziej, że podpisujący z recyklerami umowy producenci instalacji, są zobligowani prawem do zebrania z rynku odpowiedniej ilości zużytego sprzętu. W przeciwnym razie będą i naliczone wysokie kary liczone w milionach złotych.

Na ten moment do recyklingu trafiają głównie te panele, które uległy mechanicznym uszkodzeniom, czy to podczas transportu lub montażu, czy w czasie użytkowania na przykład na skutek gradu.

"Pierwszy zakład zajmujący się tylko i wyłącznie recyklingiem paneli fotowoltaicznych powstał trzy lata temu we Francji. Należy do Veolii w miejscowości Rousset. Panele są w zakładzie dzielone na szkło, silikon, tworzywa sztuczne i miedź. W 2018 roku zakład zaczynał od recyklingu ok. 1,4 tys. ton odpadów, rok później było ich ponad 5 tys. ton. Veolia podpisała kontrakt z organizacją PV Cycle, która w Europie zajmuje się zbiórką zużytych i zniszczonych paneli i zapewnia ich późniejszy recykling" - przybliża historię powstawania nowej branży portal "Wysokie Napięcie".

W Polsce takich wyspecjalizowanych przedsiębiorstw póki co nie ma. Na recykling paneli PV zdecydowała się na przykład firma Thornmann Recycling, do tej pory specjalizująca się w utylizacji produktów z włókien węglowych i szklanych. Koszt oddania paneli do recyklingu to około 1,5 zł za kilogram, co w przeliczeniu oznacza wydatek rzędu 450 zł za klasyczną instalację o mocy 5 KWp. Im więcej sprzętu będzie jednak trafiało do recyklingu, tym bardziej koszt ten powinien jednak maleć.

Równocześnie ze zużytymi panelami PV, na rynek powinny trafiać zużyte baterie z samochodów elektrycznych. W Polsce wciąż na ten moment czekamy, ale na zachodzie Europy jest to problem zupełnie aktualny. Stąd też liczna projekty mające na celu dać tym akumulatorom drugie życie. Według ekspertów, litowo-jonowe akumulatory z samochodów osobowych i autobusów mogą zbierać i rozładowywać energię elektryczną przez kolejne siedem do dziesięciu lat po wycofaniu ich z pojazdów poruszających się po drogach. Takie moduły są idealne do mniej wymagających zadań, takich jak przechowywanie energii elektrycznej z paneli słonecznych i turbin wiatrowych oraz gromadzenie energii z regularnego połączenia sieciowego, podczas gdy prąd z sieci jest tańszy.

"Typowa bateria EV demontowana z aut zachowuje około 50 do 70 proc. zdolności magazynowania energii" - przekonuje Tom Zhao, dyrektor zarządzający ds. globalnej sprzedaży grupy BYD. Firma wspierana przez Warrena Buffeta wykorzystuje ogniwa z drugiej ręki do zasilania bezprzewodowych wież transmisyjnych w jednym z największych chińskich systemów magazynowania energii w Shenzhen.
Zdaniem Hansa Erica Melina, założyciel londyńskiego Circular Energy Storage Research and Consulting, działanie to przypomina nieco przekładanie zwykłych baterii z latarki do pilota telewizyjnego, który cechuje się dużo mniejszym poborem energii, a więc i mniejszymi wymaganiami co do użytych baterii. Jego zdaniem, do 2025 r. około trzech czwartych zużytych akumulatorów EV zostanie ponownie wykorzystanych, a następnie poddanych recyklingowi w celu pozyskania surowców. Według Bloomberga, wolumen zużytych ogniw w 2025 roku wyniesie blisko 200 GWh.

Do listy obiektów zasilanych zużytymi bateriami samochodowymi zaliczyć można między innymi jeden z kompleksów mieszkalnych w Göteborgu, stadion Ajaxu Amsterdam czy oświetlenie uliczne w japońskim mieście Namie. Zużyte baterie z samochodów chętnie wykorzystują również ich producenci we własnych fabrykach. Nie ma wątpliwości, że ta lista dynamicznie będzie się wydłużać. Tym bardziej, że zastosowanie używanych ogniw może obniżyć koszt budowy magazynu energii od 30 do nawet 70 proc. - takie dane przynosi raport firmy doradczej McKinsey&Company.

Gdy już baterie dokończą życie jako stacjonarne magazynu energii, wciąż pozostają cenny źródłem rzadkich materiałów, z jakich zostały wykonane. Na liście pierwiastków, które można z nich pozyskać znajdują się nikiel, kobalt, miedź czy lit. W 2018 roku Audi i Umicore przeprowadziły eksperyment, który pozwolił na odzyskanie z baterii modelu A3 e-tron PHEV aż 95 proc. użytych do jego produkcji cennych surowców.

Dzięki tym prekursorskim rozwiązaniom, urządzenia do pozyskiwania energii czy przenośne baterie będą mogły powstawać taniej, niż obecnie i z mniejszym negatywnym wpływem na środowisko. Również koniec ich technicznego żywota nie będzie przekładać się na znaczne powiększenie wysypisk elektrośmieci.

Jednym zdaniem

2021-11-23  Przy wsparciu finansowym NFOŚiGW Świdnica wzbogaci się o tabor nowych autobusów elektrycznych i zainwestuje w budowę infrastruktury do ich ładowania. Dzięki dotacji Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakupi kolejnych 6 „elektryków”.
2021-11-23  Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wdrożenie rządowej tarczy antyinflacyjnej, której elementem ma być obniżenia akcyzy na nośniki cen energii. Regulacje mają wejść w życie jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia.
2021-11-22  Farmy wiatrowe pracowały z rekordową maksymalną mocą 6 399,6 MW, co stanowiło 34% całkowitej generacji Krajowego Systemu Elektroenergetycznego w sobotę o godz. 1 w nocy - podały Polskie Sieci Elektroenergetyczne.
2021-11-19  Aż 234 GWh gazu zamierza zamówić w przetargu grupa zakupowa Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zakup będzie podzielony na dwa warianty – roczny i dwuletni. Decyzja to reakcja na sytuację na rynku paliw powodującą wzrosty ceny w krótkim okresie czasu.
2021-11-19  PGE, Tauron oraz Enea łączą siły w obszarze morskiej energetyki wiatrowej. Celem porozumienia jest budowa czterech farm wiatrowych na Bałtyku. Wedle założeń, do 2040 roku Polska ma dysponować farmami morskimi o łącznej mocy nawet 8-11 GW.
2021-11-18  Zeroemisyjne, elektryczne autobusy wraz z infrastrukturą towarzyszącą pojawią się w Piotrkowie Trybunalskim, Radomsku, Stalowej Woli i Zakopanem. Inwestycje będą dotowane z programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny realizowanego przez NFOŚiGW.
2021-11-16  "To jest bardzo trudny program. Nie będę w tej chwili rozstrzygał, czy my go zawetujemy, czy też nie. Na pewno tego rodzaju opcja też wchodzi w grę" – tak prezes PiS Jarosław Kaczyński skomentował sprawę unijnego programu klimatycznego „Fit for 55”.

Od redakcji

Naszym celem jest promocja nowatorskich rozwiązań i idei w zakresie gospodarki energią oraz innymi mediami. Publikowane informacje będą kierowane szczególnie do osób odpowiedzialnych za kreowanie polityki energetycznej w gminach, gminnych spółek energetycznych, lokalnych grup zakupowych oraz fundacji i stowarzyszeń promujących innowacyjne rozwiązania w energetyce i realizujących programy ukierunkowane na wzrost efektywności energetycznej oraz racjonalizację zużycia energii.

Będziemy publikować artykuły problemowe na tematy będące przedmiotem gorących dyskusji w branży oraz wywiady z ludźmi, którzy żyją tymi sprawami na co dzień. Uzupełnieniem będzie przegląd prasy oraz kalendarium aktualnych wydarzeń.

Chcemy wspierać inicjatywy podejmowane w tym obszarze przez małe spółki energetyczne służąc naszymi kompetencjami w zakresie budowania rozwiązań informatycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb, integracji systemów i prowadzenia projektów wdrożeniowych.